Perkara Bintang yang Tak Kunjung Ditemukan

Sejujurnya, ada banyak alasan mengapa hal ini berlaku. Sekiranya dipikir lagi, ini perkara biasa sahaja, sebab langit ibukota memang sudah sedemikian kusam.

Namun, mungkin lagi bintang-bintang tidak mahu bersaing cahaya dengan lampu-lampu gedung yang bila malam mengungkung, mulai dinyalakan. Ah ya, mungkin bintang di ibukota kiranya tak suka hal-hal terlalu gemerlap seperti ini. Atau mungkin kerana bintang tidak suka langit ibukota yang penuh debu, mereka boleh batuk tanpa henti jika terpaksa datang.

Dan mungkin juga kerana itulah banyak harapan yang tidak terkabul di ibukota, lantaran bintangnya amat jarang. Bintang kan mengabulkan permohonan, tidak ada bintang, tidak ada ratapan dan harapan yang terjelma.

Barangkali itulah sebabnya banyak rumah-rumah, gedung-gedung kosong setengah hancur yang dihuni hantu. Hantu ini biasanya berasal dari jiwa-jiwa yang masih mahukan jawapan atas pertanyaan, atas hasrat dan keinginan. Kerana tidak ada bintang yang dapat menjawab, maka tinggal penasaran sampai mampuslah mereka, menggentayangi rumah atau tempat-tempat yang dipercayai boleh mengabulkan doa. Atau kiranya hantu-hantu malah menjelma menjadi lampu-lampu gedung.

Mereka fikir lampu itu bintang.

Dalam cerita mamak, orang yang mati dan tidak lagi penasaran akan menjadi bintang, kalau mereka masih penasaran akan menjadi hantu, tapi kerana ibukota tidak ada bintang barangkali menjadi lampu gedung.

15 disukai 14 komentar 6K dilihat
Suka
Favorit
Bagikan
Anda harus login atau daftar untuk mengirimkan komentar
aih, makasiih ya ka venny :D
Di antara tiga, ini favoritku >,<
@suciasdhan : sangat 😭 btw makasii udah mampir ka 🙏❤️
Iya, ya, di kota besar memang susah lihat bintang
@tidakadashinahariini : adudu mesti sakit jatuh berkali" wkwkwk
Bintang takkan jatuh jika bisa mengabulkan keinginan. Justru dia harus belajar dari seorang cowo. Meskipun berkali dijatuhkan cinta dia tetap bangkit dari pedihnya penolakan. *Ngomongpaanseh
@dianadia : bener ka :( bintang ngga bikin silau dan cantik!
Padahal kerlip bintang jauh lebih indah dari lampu.
@oliphianacubbytaa : ai, terima kasii ka oliphiana 🥺♥️
Nice, walau tanpa dialog 💕
Saran Flash Fiction